سئو چیست و انواع آن

سئو چیست ؟

سئو مخفف کلمه ی Search Engine Optimization است که  به آن SEO یا بهینه سازی موتور جستجو  هم می گویند که همگی آنها به یک معنی می باشند.
سئو ( بهینه‌ سازی موتور جستجو ) به معنای فریب و یا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های غیر اخلاقی نیست و برای کمک کردن به بهتر دیده شدن و ارتقا رتبه وب سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالاتر ایجاد شده است.
از سئو  می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از روش‌ها برای تغییر استراتژی وب سایت‌ها نام برد. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط جهت رسیدن به صفحهات بالاتر و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو می‌پردازد.

سئو فرآیند ساده‌ای نیست که به راحتی پیاده‌سازی شود و نیازمند دانش زیاد، علم، تکنیک های روز و صبر است.
موتور‌های جستجو با تغییر مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود غیر قابل پیش‌بینی هستند. بنابراین وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است.

 

Image result for seo چیست
بهینه ساز موتور جست و جوseo

سئو در آغاز

از اولین موتور‌های جستجو که  در اوایل سال ۱۹۹۰کار خود را آغاز کردند Infoseek،Alta Vista و Yahoo  هستند. در آن زمان مردم موتورهای جستجو را به دید یک لیست فهرست شده نگاه می‌کردند که همانند صفحه زرد است.
سئو اولیه بر اساس حروف الفبا انجام می‌شد که در این لیست صفحاتی همچون AAA در آن وجود داشتند.
با رشد مداوم اینترنت موتورهای جستجوی جدید‌تری ظاهر می‌شدند که از الگوریتم‌های رتبه‌بندی پیچیده‌تری استفاده می‌کردند. این الگوریتم‌ها با معیار تراکم کلمه کلیدی ( تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در یک صفحه استفاده شده تقسیم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسب‌های شبیه keywords برای فهم محتویات وب سایت‌ها استفاده می‌کردند.

با توسعه رتبه‌بندی صفحات توسط موتور‌های جستجو، مهندسین سئو به جستجو برای پیدا کردن راه‌هایی جهت تاثیرپذیری در رتبه بندی این موتورها چه با استفاده از روش‌های اخلاقی و چه غیر اخلاقی روی آوردند.

مقاله ای که توسط نیویورک تایمز در نوامبر سال ۱۹۹۶ در این رابطه با توسعه دهندگانی به چاپ رسید که که برای قرار گرفتن در بالای صفحه نتایج جستجو از روش‌های غیر اخلاقی سئو استفاده می‌کردند. در این مقاله گفته شد که چگونه توسعه‌ دهندگان وب به راحتی یک سایت را به همراه کلمات کلیدی ویژه که معمولا در پشت گرافیک سایت پنهان شده است، طراحی می‌کنند که در نتیجه موتورهای جستجو این کلمات کلیدی را شمارش کرده و رتبه بندی سایت را افزایش می‌دهند.

بدست آوردن رتبه‌بندی بالا برای کلمات کلیدی خاص در اوایل کار ساده ای نسبت به امروز بود. با بکار گیری روش‌های غیر اخلاقی در آن زمان، قرار گرفتن در بالای لیست نتایج جستجو تضمین شده بود اما امروزه  با پبچیده تر شدن الگوریتم‌های موتورهای جستجو استفاده از این روش ها برای رسیدن به نتایج بالاتر دشوارتر شده است.
اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سایت‌ها در بدست آوردن جایگاه بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران در موتور های جستجو مانند گوگل است.

نمایش دادن صفحاتی که بیشترین ارتباط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده را دارند دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا می‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را نشان می‌دهد.

بعد از اینکه علم سئو برای بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی کار ایجاد شد، نیاز به زمان و دانش و برای پیاده‌سازی روش های آن نیز بیشتر نمایان شد. زمان بزرگ‌ترین سرمایه‌ اولیه برای بهینه شدن سایت و یا یک صفحه است.

بسته به اینکه چگونه کلمات کلیدی رقابتی در بهینه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، سئو هفته‌ها و یا ماه‌ها طول به طول می انجامد. اگر چه ممکن است نتایج بهینه‌سازی جستجو به سرعت دیده نشود ولی در مدتی طولانی مزایای سئو باعث افزایش رتبه‌بندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان می شود. برای وب سایت‌ها مهم است که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل به خصوص جزء سه نتیجه طبیعی اول که ۵۸٫۴ درصد کلیک‌ها را شامل می‌شود، قرار گیرند.

جای تعجب نیست که وب سایت‌ها با محصولات و خدماتی که بفروش می‌رسانند بر سر رسیدن به رتبه یک نتایج جستجو رقابت کنند.

به عنوان مثال کلمه کلیدی رقابتی “بیمه خودکار” ۱٫۵ میلیون جستجوی گوگل را در ماه به خود اختصاص می‌دهد، این بدین معنی است که ۳ جایگاه اول ۵۸٫۴ درصد بازدیدکنندگان و خود جایگاه اول ۳۶٫۴ درصد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص می‌دهد. این مسئله برای خیلی از سایت‌ها سودمند است که در بالای نتایج جستجو قرار گیرند بخصوص آنهایی که با افزایش ترافیک سایت به تعداد مشتریانشان اضافه می‌شود.
مزایای سئو :

•    در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
•    باعث ایجاد برند می شود.
•    باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
•    باعث شده وب سایت ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو از رتبه بهتری برخوردار شوند.
•    باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
•    بهترین ابزار برای تبلیغات است.

سئو درون صفحه ( On Page SEO )

سئو درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و … مرتبط می‌شوند؛ به طور کلی هر چیزی که در سایت خود بارگذاری می‌کنید مربوط به On Page SEO می‌شود. این روش پایه تمام تلاش‌های بهینه‌سازی است زیرا جایی است که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید. هر گونه تغییری را که شما در محتویات سایت خود ایجاد می‌نمایید در نتایج جستجو تاثیر گذار خواهد بود بنابراین خیلی مهم است که روش On Page SEO بدرستی قبل از روش Off Page SEO انجام شود.

سئو بیرون صفحه ( Off Page SEO )

بر خلاف روش On Page SEO، روش بهینه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهایی است که در خارج از وب سایت شما انجام می‌شود و شامل تمام چیزهایی است که می‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندی بالای سایت شما کمک کند.
Off Page SEO در درجه اول در بدست آوردن پیوند دهندگان (پیوندهایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما اشاره می‌کنند) متمرکز می‌شود سپس با استفاده از روش‌هایی که در خارج از وب سایت انجام می‌شود به بهینه‌سازی موتور جستجو می‌پردازد.
Off Page SEO یک فرآیند نامحدود است که توسط مهندسین سئو در جهت بدست آوردن پیوند دهندگان، اداره می‌شود.
سئو کلاه سفید (White Hat)

در اصطلاحات فنی این حوزه، سئو کلاه سفید به مجموعه تکنیک‌ها، روش‌ها و استراتژی‌های که از قوانین و راهنمایی‌ های موتورهای جستجو تبعیت می‌کنند اشاره میکند. این به معنی فریب یا دستکاری موتور‌های جستجو و یا کاربران به نیست. همچنین به عنوان سئو اخلاقی نیز از آن یاد می‌شود و دلیل آن این است که یا نیاز به زمان اجرای بلند مدت داشته و یا از دستورالعمل‌ها و سیاست‌های صحیح جهت بدست آوردن رتبه‌های بالا در نتایج موتور‌های جستجو استفاده می‌کند.

سئو کلاه – سیاه ( Black Hat )

اصطلاح سئو کلاه سیاه اشاره به مجموعه‌ای از فعالیت ها دارد که به منظور فریب، بازی و دستکاری الگوریتم‌های موتورهای جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندی بالا بکار می‌رود. مهم این است که بدانید این‌ روش‌ها غیر اخلاقی بوده و توسط هیچ موتور جستجویی تایید نمی‌شود و بکارگیری این روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پایگاه داده موتور های جستجو برای همیشه را در بر دارد. انجام تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه ممکن است که باعث افزایش رشد ناگهانی در نتایج جستجو شود ولی می‌تواند منجر به پرداخت جریمه و یا حذف کامل از فهرست پایگاه داده در موتور جستجو شود.

مقالاتی در زمینه بهینه سازی موتور جستجو

پژوهشی در استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو برای توسعه وب سایت های بزرگ انجام شده که در این پژوهش محقق معتقد است هنگامی که پیاده سازی وب سایت به پایان می رسد، عده زیادی از شرکت ها  نمی دانند که چگونه وب سایت خود را در اینترنت معرفی نماید. بهترین روش برای معرفی وب سایت، بهنیه سازی موتور جستجو است.
در این تحقیق بر اساس ۷۷ معیاری که از منابع مختلف و موتورهای جستجو بررسی نموده است استراتژهای بهینه سازی برای توسعه وب سایت را بصورت زیر معرفی می نماید:
•    بهبود ساختار سایت
•    استراتژی کلمات کلیدی
•    استراتژی URL
•    بهینه سازی کد
•    پردازش کردن متن
•    بهینه سازی لینک های ورودی
•    استراتژی نام دامنه و هاست

آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو

این پژوهش استراتژی بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و توضیح داده است. موردی که جهت مطالعه و آنالیز قرار داده، استراتژی های مربوط به شرکت مایکروسافت است.

مهمترین معیارها برای بهینه سازی موتور جستجو:

•    اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
•    اضافه کردن URL به نقشه سایت
•    اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt
•    استفاده از ابزارهای آنالیز جهتcrawl

عواملی که در افزایش رتبه سایت تاثیر دارند :

•    شرکت های دارنده موتور جستجو:

جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.

•    وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو:

شرکت هایی که با استفاده از یکسری ابزارها و مهارت ها تلاش می کنند رتبه وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو افزایش دهند

جستجو کنندگان در موتورهای جستجو:

افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند.
محققین معتقد هستند افرادی که فعالیت بهینه سازی را انجام می دهند می بایست از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو آگاه باشند .عواملی که باعث می شود ترافیک سایت افزایش پیدا کند را بخوبی بشناسند و همچنین از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند نیز آگاهی داشته باشند و اطلاعات خود را در سه دسته بندی بالا همیشه بروز نگه دارند.

مفاهیم آنالیز فنی در بهینه سازی موتور جستجو:

محققان اعتقاد دارند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی برای بهتر کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی همه آنها مشکل است.
تکنیک های زیر برای بهینه سازی عنوان شده است :

•    افزایش لینک های خارجی
•    تغییر اسم فایل ها
•    لینک یک طرفه
•    کلمات کلیدی
•    استفاده از Meta Tag
•    استفاده صحیح از عنوان
•    استفاده از robots.txt
•    بهینه سازی محتوا

سخن پایانی

بهینه سازی وب سایت علاوه بر موتور های جستجوگر، برای کاربران شما نیز تجربه بهتری فراهم می کند. از موارد مشترک بین کاربر و موتور جستجوگر می توان به موبایل فرندلی ( مناسب بودن وب سایت برای دستگاه های موبایل )، پِیج اسپید ( سرعت باز شدن و بهینه باز شدن) وب سایت اشاره کرد. برای مشاوره رایگان در حوزه بهینه سازی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سامان نظامی

از سال 2010 و پس از گذراندن دوره های تخصصی در آکادمی های گوگل، ماز و AHREFS فعالیت تخصصی خود را در دیجیتال مارکتینگ را آغاز نمود.

keyboard_arrow_up