آموزش گوگل ادوردز

 آموزش گوگل ادوردز

آموزش گوگل ادوردز، در آموزش گوگل ادوردز قصد داریم به روش ساده به شما بهترین روش استفاده از این ابزار قدرت مند را یاد بدهیم

مرحلۀ نخست: راه اندازی
راه اندازی یک حساب در گوگل ادوردز بسیار ساده است.
(توجه جدی داسته باشید که گوگل ادوردز، به دلیل تحریم ایران، امکان ارائه تبلیغ بر روی دامنه ir. را به شما نمی‌دهد.
بنابراین اگر دامنه‌تان ir. است، بهتر است دامنه ای با پسوند com. را برای تبلیغات گوگل خود انتخاب کنید).

وارد Google AdWords شوید و در آنجا بروی گزینۀ Start Now کلیک کنید.

لینک سایت و ایمیل خود را درج کنید (ترجیحا از سرویس Gmail استفاده کنید).
در اینبخش گوگل از شما می خواهد که اولین کمپین تبلیغاتی خود را راه اندازی نمایید.

سوال بزرگ  از کجا باید فهمید که این گزینه ها نشان دهندۀ چه چیزی می باشد؟
این مورد مخصوصاً برای افراد مبتدی کار بسیار سخت میباشد.

خب، جای نگرانی نیست چون ما این مقاله برای همین کار تدارک دیده شده است.
حال شما بهتر است که صفحۀ مرورگر خود را باز نگه دارید و به سراغ ماشین حساب بروید.

مرحلۀ نخست: برای خود بودجه تعیین در نظر بگیرید

شاید باورش مشکل باشد اما شما با یک حساب و کتاب ساده به شیوۀ اول دبستان هم می توانید این کار را انجام دهید.
برای آنکه بدانید چقدر می توانید برای تبلیغ در گوگل هزینه کنید، باید کمی به عقب برگردید.

فرض کنید چوب می فروشید.
برای تبلیغ در گوگل باید دو بخش را در نظر بگیرید: سود حاصل از فروش و نرخ تبدیل کاربر به مشتری.

اگر یک بسته شامل ۵۰۰ عدد چوب برای شما ۳۰۰ دلار قیمت داشته باشد، و از این ۳۰۰ دلار شما ۱۰۰ دلار سود کرده باشید، این ۱۰۰ دلار می شود سودی که شما از فروش محصول به دست می آورید.

نرخ تبدیل کاربر به مشتری شما، درصد تعداد افرادی است که وقتی به صفحۀ فروش شما وارد می شوند، محصولتان را سفارش می دهند. اگر از هر ۱۰۰۰ نفری که وب سایت شما را بازدید می کنند، ۱۰ تای آنها محصول شما را خریداری کنند، نرخ تبدیل کاربر به مشتری شما ۱% خواهد بود.

از آنجاییکه تبلیغات در گوگل هزینه به دنبال دارد، آنها از این مبلغ سهم می برند. خب حال شما می خواهید به ازای فروش هر محصول چه مبلغی به گوگل پرداخت کنید؟

اگر فکر می کنید داشتن ۷۰ دلار سود نیز برایتان موفقیت محسوب می شود، بنابراین ۳۰% از سود خود را باید به عنوان کمیسیون به گوگل پرداخت نمایید.

اگر همۀ این اعداد را کنار یکدیگر قرار دهید، هزینۀ پرداختی به ازای هر کلیک (CPC) خود را به دست خواهید آورد که فرمول آن به شکل زیر است:

ماکزیموم CPC = سود شما x حق کمیسیون برای گوگل x نرخ تبدیل کاربر به مشتری شما

در مثال بالا مقدار پرداخت به ازای هر کلیک برابر است با ۱۰۰ دلار x 0.1 x 1% = 0.3 دلار

فرمول بالا به این معنی است که شما به ازای هر کلیک ۰,۳ دلار به گوگل ادوردز پرداخت می کنید و بابت فروش هر محصول ۷۰ دلار به دست می آورید (در صورتی که نرخ تبدیل کاربر به مشتریانتان به همان شکل باقی بماند).

به دست آوردن این عدد اصلاً سخت نبود، نه؟ حال می توانیم با استفاده از ماکزیموم CPC که در اختیار داریم می توانیم بودجۀ روزانه خود را تخمین بزنیم. یکی از باورهای اشتباهی که بین مردم وجود دارد این است که برای شروع کار به کلیک های زیادی احتیاج دارید.

این موضوع به هیچ وجه درست نیست. شما برای شروع کار تنها به کلیک نیاز دارید، نوع و تعداد کلیک اصلاً مهم نیستند.

مسلماً هرچه محتوای شما بیشتر باشد از لحاظ آماری وضعیت شما بهتر خواهد بود. اما این چیزی است که در طول زمان به دست خواهید آورد. اگر شما در آغاز راه اندازی کمپین تبلیغاتی خود، روزانه ۲۰ کلیک هم دریافت کنید بسیار خوب است.

در بالاترین حد پرداخت به ازای کلیک؛ نهایتاٌ در روز شما ۶ دلار پرداخت می کنید. به این ترتیب شما می توانید برای ۱۰ روز در گوگل تبلیغ کنید و به ازای آن ۶۰ دلار پرداخت کنید.

این امکان فوق العاده ایست، نه؟ اگر می خواهید درباره نحوه قیمت گذاری تبلیغات گوگل بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنم مقاله تعرفه تبلیغات در گوگل چقدر است؟ را مطالعه نمایید.

مرحلۀ دوم: انتخاب کلمۀ کلیدی

در این بخش از آموزش آموزش گوگل ادوردز، حالا که می دانید بیشترین مبلغی که برای یک کلمۀ کلیدی می خواهید بپردازید ۳ دلار است، زمان آن رسیده است برای تجارت خود یک کلمۀ کلیدی انتخاب کنید. برای این کار بهتر است که به Google keyword planner سر بزنید و جستجوی خود را آغاز کنید.

آموزش گوگل ادورز
آموزش گوگل ادوردز

خودتان را به جای مشتری بگذارید. اگر شما می خواستید به صورت آنلاین آجر بخرید، در گوگل چه چیزی جستجو می کردید؟ همان را دقیقا در keyword planner وارد کنید. شما حتی می توانید نوع و دسته بندی محصول خود را مشخص کنید. همچنین می توانید زبان و کشور مورد هدفتان را تعیین کنید.

آموزش گوگل ادورز
آموزش گوگل ادوردز

برای گزینۀ گوگل، خود گوگل را انتخاب کنید و بر روی گزینه Get Ideas کلیک کنید.

با کلیک بروی Get Ideas شما به صفحه ای منتقل خواهید شد که جدولی از کلمات کلیدی انتخابی شما را نشان می دهد. در این جدول میزان جستجوی این کلمات در هر ماه (در کشور مورد نظر) به همراه مبلغ پرداخت به ازای کلیک آنها نشان داده شده است.

اگر جدول را مشاهده کنید متوجه خواهید شد که در آمریکا ماهانه ۱۰ نفر عبارت buy bricks cheap (خرید آجر ارزان) را جستجو می کنند و مبلغ پرداختی بابت هر کلیک ۳ دلار می باشد. مسلماً به دست آوردن تبلیغ گوگل برای این عبارت کلیدی معاملۀ چندان خوبی نیست.

از طرف دیگر عبارت کلیدی cheap bricks (آجر ارزان) در هر ماه ۲۶۰ بار جستجو می شود و تنها ۰,۷۸ دلار قیمت دارد. پس، این یک شروع خوب است!

پیش از آنکه کلمۀ کلیدی مورد نظر خود را انتخاب کنیم، بهتر است نگاهی به رقابت موجود در گوگل ادوردز بیاندازیم.

مرحلۀ ۳: بررسی رقابت
نگاه انداختن به آمار و ارقام رقبا به شما کمک می کند تا بدانید آیا کنار زدن آنها در گوگل ادوردز آسان است یا خیر. به یاد دارید که گفتیم Google AdWords به کیفیت تبلیغتان اهمیت می دهد؟ باید بدانید که تبلیغاتتان باید به چه شکل باشند تا بتوانید در بازار برنده باشید. این مبحث به عنوان “هوش رقیب” نیز شناخته می شود.

به وب سایت Spyfu.com (یا سایت هایی مشابه مانند Keywordspy) بروید و کلمه کلیدی خود را وارد نمایید. کلمه کلیدی مثال بالا عبارت cheap bricks بود.

این وب سایت میانگین نرخ کلیک و تعداد شرکت هایی که در ۳ ماه گذشته برای این کلمه کلیدی تبلیغ کرده اند را به شما نشان می دهد. در مثال بالا، تعداد شرکت ها ۴۱ است. با توجه به اینکه بیش از یک میلیون شرکت در گوگل تبلیغ می کنند، این آمار بسیار کم است.

حتما بخوانید: عوامل موثر در رتبه گوگل بر طبق یک میلیون نتیجۀ جستجو
همچنین این وب سایت دیگر کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی انتخابی شما که در ادوردز به خوبی عملکرد داشته اند را نشان می دهد. اگر شما بروی تَبِ “Advertiser History” کلیک کنید، می توانید متن تبلیغاتی که رقبایتان استفاده کرده اند را نیز مشاهده نمایید.

نکتۀ حرفه ای: یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت تبلیغ شما توسط گوگل این است که کلمه کلیدی شما در متن تبلیغ وجود داشته باشد.

در این مثال، سایت Brickit حتی از کلمه Brick (آجر) در تبلیغ خود استفاده نکرده است. پس کنار زدنش کار چندان سختی نیست. خب، اکنون بودجۀ خود را تعیین کرده ایم، کلمه کلیدی مناسب برای کنار زدن رقبا را یافته ایم، اکنون زمان تبلیغ کردن است، درسته؟ خیر.

نکتۀ دیگری وجود دارد که باید دربارۀ آن صحبت کنیم.

به دنبال یک راهکار سریع برای حضور در گوگل هستید؟
ما به شما کمک می‌کنیم یک کمپین پر قدرت و کم هزینه برای تبلیغات گوگلی خود راه بیندازید.

 

مرحلۀ ۴ آموزش گوگل ادوردز : مطمئن شوید که بهترین صفحۀ لندینگ را دارید
اکنون در مرحله ای قرار دارید که می خواهید برای جذب ترافیک به وب سایتتان پول پرداخت کنید. ما باید این نکته را به شما بفهمانیم. در واقع، شما پول پرداخت می کنید تا مردم به وب سایتتان مراجعه کنند. درست است؟

در اینجا شما وظیفه دارید کاربران را به مشتری خود تبدیل کنید تا آنها مجبور شوند به شما پول پرداخت کنند.

بنابراین، اگر Landing Page سایت یا هر صفحه ای که به تبلیغ تان متصل می شود نتواند رضایت مشتریان را جلب کند، شما سرمایه تان را از دست داده اید. من زمانی که فهمیدم تجارت های مختلف به ازای ۹۲ دلاری که به دست می آورند تنها یک دلار را خرج تبدیل کاربران به مشتری می کنند، بسیار شوکه شدم.

هنگامی که مردم به صفحۀ لندینگ شما وارد شدند، آیا حاضرید تا تمام آن ۹۲ دلار را خرج کنید تا آنها محصول ۳۰۰ دلاریتان را خریداری کنند؟ مطمئناً این کار را خواهید کرد.

پیش از ثبت تبلیغ خود در گوگل، برای تبدیل کاربر به مشتری از هیچ فعالیتی دریغ نکنید. اگر شما بتوانید ۱۰۰۰ نفر را از طریق ادوردز به صفحۀ لندینگ خود جذب کنید و ۱% از آنها را به مشتری تبدیل کنید، با یک محصول ۱۰۰ دلاری می توانید ۱۰۰ دلار به دست آورید. حال تصور کنید که این مقدار را به ۲% افزایش دهید.

با این کار سرمایه شما در لحظه ۲ برابر خواهد شد و شما می توانید پول بیشتری را صرف تبلیغات خود در گوگل کنید.

اگر تبلیغ خود را به درستی انجام دهید، گوگل ادوردز دروازۀ طلایی برای فروش محصولات محسوب می شود، اما صفحۀ وب سایت شما باید طوری باشد که مخاطب را ترغیب به خرید کند.

پس از این همه سال فعالیت به عنوان یک بازاریاب آنلاین، با دیدن تبلیغ های تکراری، خسته کننده و خالی از خلاقیت، مانند تبلیغ زیر، قلبم می شکند:

اهمین صفحه لندینگ در تبلیغات گوگل

در تصویر بالا، تبلیغِ یک نوع حساب بانکی را مشاهده می کنید که ظاهراً هیچ مزیت و برتری نسبت به دیگر بانک ها ندارد. حتی بدتر! آنها از شما می خواهند تا فُرمی طولانی و بلند را پر کنید:

تبلیغات در گوگل ( آموزش گوگل ادوردز )

وب سایت Wordstream مقالۀ بسیار خوبی برای بهبود کیفیت صفحات لندینگ ایجاد کرده است. در ادامه ۴ نکتۀ مهم این مقاله را مرور می کنیم:

طراحی سایت تان را ساده نگه دارید. لزومی ندارد از چند ویدئو، انیمیشن و تصاویر گرافیکی پر حجم استفاده کنید. هرچه سرعت لود شدن وب سایت شما بیشتر باشد، بهتر است.
تیتر خود را به گونه ای انتخاب کنید که در چشم باشد. تیتر یک مطلب اولین چیزی است که مخاطبان مطالعه می کنند. پس بهتر است تیتر تبلیغ تان چشم نواز و جذاب باشد.
محتوای متن تان واضح و صریح باشد. نیازی نیست برای آنکه باهوش به نظر برسید جمله بندی هایتان را پیچیده کنید. یادتان باشد همۀ اقشار جامعه مخاطب شما هستند. همانگونه که صحبت می کنید، بنویسید. تا جاییکه می توانید همه چیز را شفاف و صریح توضیح دهید.
در متن خود از فهرست، تصویر و المان های گرافیکی استفاده کنید. دوباره تاکید می کنیم، بیش از حد از این المان ها استفاده نکنید. همۀ نکاتی که در نوشتۀ خود به کار می گیرید به خاطر این است که خواننده پیغام شما را راحت تر درک کند، نه اینکه تنها چشمانش جذب رنگ بندی وب سایت شما شود.
بگذارید یک نمونۀ خوب از صفحۀ لندینگ زیبا برایتان مثال بزنیم. وب سایت Lyft را مشاهده کنید.

اهمیت لندینگ پیج در تبلیغات گوگل (آموزش گوگل ادوردز)

همانطور که می بینید علاوه بر طراحی ساده وب سایت، تیترها همگی گویا هستند و دستورالعمل با نثری ساده و روان نوشته شده است.

یکی دیگر از نمونه های خوب برای لندینگ پیج وب سایت CodeAcademy است. صفحۀ اصلی وب سایت هرچه مخاطب باید بداند را در همان نگاه اول به او منتقل می کند. و این کار را به نحو احسن انجام می دهد.

اهمیت کوتاه بودن فرم وب سایت

حالا که مطمئن شدید صفحۀ لندینگ وب سایت تان عالی است، بهتر است دوباره به راه اندازی کمپین تبلیغات گوگل برگردیم.

مرحلۀ ۵: اولین کمپین تبلیغات گوگل خود را ایجاد کنید
پس از تعیین بودجۀ روزانۀ خود برای گوگل ادوردز (که در مثال این مقاله ۶ دلار است)، زمان آن می رسد که منطقۀ جغرافیایی مورد نظر خود را هدف قرار دهید. اگر تجارت تان تنها در آمریکا فعالیت دارد، گزینۀ United States را انتخاب کنید (متاسفانه به دلیل تحریم های موجود، ایرانیان امکان استفاده از هدفگیری جغرافیایی را ندارند. بنابراین، جهت راه اندازی گوگل ادوردز باید گزینه All Countries را انتخاب کنید).

آموزش پر کردن فرم گوگل ادوردز

آموزش گوگل ادوردز

در قسمت Networks، تیکِ گزینۀ Display Network را بردارید. شما تنها می خواهید که تبلیغتان در نتایج جستجوی گوگل نشان داده شود، نه در وب سایت های رقبایتان.

آموزش تبلیغ در گوگل ( آموزش گوگل ادوردز )

سپس کلمۀ کلیدی خود را وارد کنید (نگران پیشنهادات گوگل نباشید، بعداً می توانید آنها را اضافه کنید) و بودجۀ خود را ۳ دلار تعیین کنید.

نحوۀ انتخاب کلمات کلیدی برای تبلیغات گوگل

بسیار عالی! حالا تنها چیزی که نیاز دارید، یک تبلیغ است.

مرحلۀ ۶: نوشتن متن تبلیغ گوگل
خب، برای نوشتن یک تبلیغ خوب در گوگل به چه چیزهایی نیاز داریم؟

دقیق بودن در نوشتن متن تبلیغ بسیار مهم است. در تبلیغ گوگل با محدودیت تعداد کاراکتر روبرو هستیم. بنابراین بهتر است همه چیز کوتاه و واضح توضیح داده شود. داشتن یک شعار تبلیغاتی خوب و ارزشمند می تواند به موفقیت تبلیغ تان در گوگل کمک کند. در واقع، شما باید در یک جمله مزایای تجارت خود را برای مشتریانتان بیان کنید.

شعار تبلیغاتی پیتزا دومینو را می دانید؟!

پیتزای شما داغ و تازه در کمتر از ۳۰ دقیقه به دستتان خواهد رسید، در غیر این صورت پیتزایتان مجانی است!

آموزش نوشتن تبلیغ برای گوگل

شما از یک پیتزا فروشی چه توقعی دارید؟ غیر از اینکه غذای شما را سریع و داغ به شما تحویل دهد، آیا خواسته دیگری هم دارید؟

پیشنهاد می کنیم کمی دربارۀ نحوۀ تجارت خود فکر کنید تا متوجه شوید خدماتتان چه تفاوتی با دیگران دارد. شما چه مزایایی به مشتریان پیشنهاد می دهید که رقبایتان از ارائۀ آنها معذورند؟ دقیقاً آن ویژگی ها را برجسته کنید.

قرار دادن آدرس یا شماره تماس (Call To Action) در انتهای آگهی گوگل الزامی است. آسان ترین راه برای دریافت کلیک از جانب کاربران این است که از ایشان درخواست کنید.

تبلیغ زیر برای عبارت کلیدی ” cheap bricks” (آجر ارزان) ایجاد شده است. به آن نگاهی بیاندازید.

نگارش متن تبلیغات در گوگل

در این آگهی، نه تنها از عبارت کلیدی انتخابی به درستی استفاده نشده است (حتماً در متن آگهی از عبارت کلیدی انتخابیتان استفاده کنید)، بلکه آنها از کاربران نمی خواهند در قبال این آگهی کاری انجام دهند. نه شمارۀ تماسی در زیر قرار دارد و نه گفته شده با کلیک بروی تبلیغ چه اتفاقی خواهد افتاد.

اگر دقت کنید در انتهای متن نوشته شده است، با ۱۲ سال تجربه. این عبارت برای کاربر چه معنایی دارد؟ هیچ. آنها به کاربران نمی گویند که چه کاری انجام دهند، پس آنها هم هیچ کاری انجام نمی دهند.

یکی دیگر از عوامل مهم در تبلیغ گوگل، نمایش URL شماست. لینک سبز رنگی که در پائین عنوان تبلیغ شما قرار دارد، آدرس اینترنتی یا همان URL شماست. URL شما می تواند هرچیزی که می خواهید باشد، اما دامنۀ آن باید با دامنۀ صفحۀ لندینگ شما یکسان باشد.

سعی کنید همیشه در URL صفحۀ لندینگ خود از کلمۀ کلیدی انتخابی خود استفاده کنید. این کار به نفع تبلیغ تان خواهد بود.

اکنون، با رعایت این نکات تبلیغ گوگل خود را ایجاد کنید. در زیر نمونه ای از نحوۀ ایجاد یک تبلیغ گوگل را می توانید مشاهده نمایید:

آموزش تبلیغات گوگل

به طور مثال اگر آدرس وب سایت شما wesellcheapbricks.com (ترجمه: ما آجر ارزان می فروشیم.کام) باشد. نیاز دارید که این عبارت کلیدی را در متن تبلیغ هم نمایش دهیم.

نکتۀ حرفه ای: می توانید پروتکل http:// را از تبلیغ خود حذف کنید تا فضای بیشتری برای وارد کردن کلمه کلیدی تان داشته باشید.

حال می خواهیم تبلیغ موجود در تصویر بالا را برایتان تشریح کنیم:

عنوان

“Get cheap bricks fast” (به معنی تحویل سریعِ آجر ارزان قیمت) عنوانی است که تنها بروی کلمه کلیدی متکی نیست و به همین خاطر به چشم می آید. کلمه Get (به معنی دریافت) سبب می شود که افراد متقاضی آجر با دیدن این تبلیغ، کاری انجام دهند. در واقع این کار باعث می شود بروی تبلیغ شما کلیک شود.

حتما بخوانید: تناقض انتخاب: گزینه‌های کمتر یعنی تصمیم‌گیری راحت‌تر
نمایش URL

دوباره می گوئیم، در این قسمت می توانید پروتکل http را از ابتدای آدرس خود حذف کنید تا کلمه کلیدی “cheap-bricks” (به معنی: آجر ارزان قیمت) در انتهای آن کامل نمایش داده شود. این کار سبب می شود کلمه کلیدی انتخابی تان بیشتر به چشم بخورد و تبلیغتان برای آن کلمه کلیدی مرتبط باشد.

متن

تنها ۲ خط برای متن شما در نظر گرفته شده است که فضای زیادی برای انتقال پیام نیست. متن موجود در تصویر بالا “Our bricks are cheap and delivered within 2 days.” می باشد (به معنی: آجرهای ما ارزان هستند و دو روزه به شما تحویل داده می شوند). واضح تر از این نمی توان سخن گفت. البته کلمۀ ارزان در همۀ تبلیغات می تواند کاربری باشد، اما خب، برای جلب توجه کاربران از آن استفاده می کنیم.

تحویل دو روزۀ بار آجر قطعاً ویژگی است که همۀ کارخانه های آجر پزی و فروشگاه های مصالح ساختمانی ارائه نمی دهند. پس قطعاً استفاده از آن نتایج مثبتی در پی خواهد داشت.

Call To Action (قرار دادن آدرس، شماره تماس و …)

“Order today” (به معنی: همین امروز سفارش دهید). دیگر چه چیزی لازم است در متن قرار بگیرد؟ لزومی ندارد از علامت تعجب استفاده کنید چون گوگل اهمیت زیادی به این علائم نگارشی نمی دهد، اما می تواند باعث افزایش کلیک بروی تبلیغ شما شود.

همه چیز آماده است؟ خب، حالا بروی دکمه ذخیره کلیک کنید تا به سراغ ادامۀ کار برویم.

مرحلۀ ۷: تنظیم جزئیات
حالا شما برای اولین بار وارد داشبور گوگل ادوردز خود شده اید. در درجۀ اول، کمپین تبلیغاتی خود را متوقف (Pause) کنید تا پیش از تنظیمات شروع به کار نکند.

متوقف کردن کمپین تبلیغ گوگل

اگر شما بروی قسمت کمپین کلیک کنید می توانید داخل کمپین را مشاهده کنید. گوگل به صورت خودکار گروه تبلیغاتی را ایجاد نموده است.

آموزش تنظیمات تبلیغ گوگل

اگر شما بروی گروه تبلیغاتی کلیک کنید می توانید کلمات کلیدی موجود در آن را مشاهده نمایید.

مشاهده کلمات کلیدی در داشبورد گوگل ادوردز

بروی کلمه کلیدی کلیک کنید و آن را بروی Phrase Match تنظیم نمایید.

تنظیم نوع جیستجوی کلمات کلیدی در گوگل

گوگل معمولاً به صورت خودکار تنظیم کلمه کلیدی را بروی Broad Match قرار می دهد که متاسفانه اصلاً هدفمند نیست. Broad Match به این معنی است که اگر کلمه کلیدی شما به هر شکلی در یک جمله جستجو شود، تبلیغ شما برای کاربر نمایش داده می شود. مثلاً اگر فردی در گوگل عبارت “چگونه می توانم با قیمتی ارزان در خانه آجر درست کنم؟” را جستجو کند، مطمئناً به دنبال خرید آجر ارزان قسمت نیست. پس، Broad Match آن چیزی نیست که شما می خواهید. در واقع، می توان گفت در Broad Match معنی عبارتِ تبلیغِ شما مهم نیست. تنها کافیست کلمه کلیدی شما در عبارتی که کاربران جستجو می کنند وجود داشته باشد تا تبلیغ برایشان نمایش داده شود.

گزینۀ دیگر Exact Match می باشد که بسیار دقیق و هدفمند می باشد. در Exact Match، تبلیغ شما تنها به کاربرانی نمایش داده می شود که عیناً کلمۀ کلیدی شما را جستجو کرده باشند (در مثال این مقاله عبارت کلیدی “آجر ارزان”).

معمولاً Phrase Match بهترین گزینه را ارائه می دهد. در Phrase Match کلمه کلیدی شما می تواند علاوه بر شکل دقیق خود، به شکل عبارات مختلف نیز به کاربران نمایش داده شود.

به عنوان مثال اگر کاربران عبارت “کجا می توانم «آجر ارزان» قیمت تهیه کنم؟” را در گوگل جستجو کنند، تبلیغ شما برایشان نمایش داده می شود.

حال تنها یک کار برای انجام دادن باقی مانده است.

مرحلۀ  ۸ آموزش گوگل ادوردز :  ردیابی نرخ تبدیل کاربر به مشتری
اگر به یاد داشته باشید در ابتدای این مقاله گفتیم که همۀ این کارها در صورتی که نتواند جذب مشتری کند کاملاً بی ارزش است؟ به همین دلیل شما باید تمام کمپین ها و کلمات کلیدی خود را به دقت دنبال کنید. اما سوال اینجاست: “گوگل چگونه این کار را انجام می دهد؟”

از طریق چند خط کدنویسی.

شما می توانید در صفحه ای که کاربران پس از خرید محصول مشاهده می کنند، کُدی قرار دهید تا به گوگل ادوردز اطلاع دهد. هر بار که خریدی از وب سایت شما صورت می گیرد این کُد به گوگل ادوردز اطلاع می دهد که فردی از طریق کلیک بروی تبلیغ محصولی را خریداری کرده است.

برای دسترسی به این کُد باید به قسمت Tools بروید و پس از آن بروی گزینۀ Conversions کلیک نمایید.

آموزش قرار دادن کدنویسی گوگل ادوردز در وب سایت

بروی Add Conversion کلیک نمایید.

نحوۀ کدگذاری گوگل ادوردز در وب سایت

حال وب سایت خود را انتخاب نمایید.

اتصال وب سایت به ادوردز

در این قسمت اطلاعات خود را وارد نمایید (اطلاعات ضروری در این قسمت نام شما و ارزشگذاری برای این تبدیل است).

ارزشگذاری بروی نرخ تبدیل کاربر به مشتری

اکنون بروی Save کلیک کنید. در ادامه باکسی نمایش داده می شود که همان رشته کُدی است که منتظرش بودیم.

اضافه نمودن کد گوگل ادوردز به سایت

حال کافیست این کُد را کپی کنید و آن را به کد HTML صفحه ای که پس از خرید به مشتریان نمایش داده می شود، اضافه نمایید (صفحه ای که افراد پس از خرید محصول مشاهده می کنند).

ممکن است این کُد در ابتدا در داشبورد گوگل ادوردز شما خطای Unverified دهد، اما پس از چند ساعت یا نهایتاً یک روز ، این خطا از بین می رود.

ردیابی خرید مشتریان از گوگل ادوردز

زمانی که تمام این مراحل به پایان رسید، به تَبِ کمپین ها رفته و آن را از توقف دربیاورید. (همان Pause و Enable که در بالا اشاره کردیم). تبریک می گوئیم، اکنون شما اولین کمپین ادوردز خود را راه اندازی کرده اید!

حالا چه اتفاقی رخ می دهد؟ اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

گوگل در ابتدا تبلیغ شما را پیش از آنکه به کاربران نمایش دهد، از لحاظ کیفی بررسی می کند. به همین دلیل است که پیشنهاد نمی کنیم در مدت کوتاهی تعداد زیادی آگهی در گوگل تبلیغ کنید.

یک روز منتظر بمانید و سپس به اکانت گوگل ادوردز خود مراجعه نمایید. هنگام مراجعه خواهد دید که تبلیغ شما از طرف گوگل تایید شده است (این تاییدیۀ تبلیغ از طریق ایمیل هم برای شما ارسال می شود). اکنون می توانید با کپی کردن از روی تبلیغ اصلی، آگهی های بسیاری را در گوگل ادوردز ثبت نمایید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که روند تایید گوگل ادوردز را دوباره طی نمایید. برای این کار به تَبِ Ads بروید.

مشاهده گروه تبلیغات در گوگل ادوردز

در اینجا تمام تبلیغ ها نشان داده می شوند. تبلیغ خود را تیک بزنید و بروی edit کلیک کنید. حال گزینۀ Copy را انتخاب نمایید.

کپی کردن تبلیغ گوگل

حال همین روند را برای تبلیغ جدید خود تکرار کنید، اما در انتها بروی گزینۀ Pate کلیک کنید. سپس هر دو باکس زیر را تیک بزنید:

کپی کردن تبلیغ در گوگل

سپس بروی تبلیغ کپی شدۀ خود کلیک کنید و تغییرات لازم را بروی آن انجام دهید. مثلاً می توانید عنوان آن را تغییر دهید.

اعمال تغییرات بروی تبلیغات گوگل ادوردز

برای آنکه بتوانید نتیجۀ دلخواهتان را به دست بیاورید، باید تبلیغات متعددی را در گوگل ادوردز به نمایش بگذارید و نتایج آن را با یکدیگر مقایسه کنید. مطمئن باشید پس از مدتی الگویی را برای مشتریان خود تعریف خواهید کرد.

اگر فقط یک بار در گوگل تبلیغ کنید (در حالیکه نتایج خوبی از آن به دست نیاورده اید)، در نهایت نخواهید دانست که چه نوع تبلیغی برایتان بهتر می بوده زیرا نتایج متعددی در اختیار نداشتید تا با یکدیگر مقایسه نمایید. به همین دلیل شما زمانی که تبلیغ اولتان از جانب گوگل تایید شد، تبلیغ دوم خود را ایجاد نمایید.

خب، حالا که همۀ مراحل طی شده است، راحت بنشینید و منتظر بمانید. دومین کمپین خود را راه اندازی کنید و به بقیۀ کارهایتان رسیدگی کنید. لزومی ندارد پشت میز کامپیوتر خود بنشینید و به آن زُل بزنید. سومین قولی که به ما دادید را فراموش کرده اید؟ ادوردز نیاز به زمان دارد.

یک روز را با خیال آسوده طی کنید. سپس تبلیغات بیشتری ایجاد کنید. آمار و داده ها را مطالعه نمایید. و به یاد داشته باشید: اگر نتوانید کاربران را به خرید مجبور کنید، همۀ این کارها بی معنی خواهد بود. خیلی خوب است بدانید کدام تبلیغ نرخ کلیک بالاتری دارد، اما اگر نتوانید کاربران اینترنتی را به مشتری تبدیل کنید، نمی توانید پول در بیاورید.

شاید یک ماه طول بکشد تا نتایج معقولی به دست آورید. آمار و ارقام تبلیغات خود را دنبال و داده ها را بررسی کنید. سپس با نگاهی کلی بر آمار، تبلیغاتی را که نتیجه بخش نبوده اند، خاموش کنید. از دیگر کلمات کلیدی استفاده کنید و بروی آن تبلیغی که جواب می دهد بیشتر سرمایه گذاری کنید.

امیدواریم این مقالۀ آموزش آموزش گوگل ادوردز توانسته باشد به شما کمک کرده باشد. خوشحال می شویم از نظرات شما دربارۀ این مقاله مطلع شویم. اگر دربارۀ سئو، طراحی سایت، تولید محتوا، تحلیل سایت، و … دیدگاهی دارید، می توانید نظرات و سوالات خود را در قسمت دیدگاه ها برای ما ثبت نمایید.

سامان نظامی

از سال 2010 و پس از گذراندن دوره های تخصصی در آکادمی های گوگل، ماز و AHREFS فعالیت تخصصی خود را در دیجیتال مارکتینگ را آغاز نمود.

keyboard_arrow_up